nl fr en
Stannah logo
Bel gratis een adviseur Uw Stannah adviseur staat steeds voor u klaar.
080026082

Hoe is ons tv-kijkgedrag in de afgelopen 50 jaar veranderd?

Hoe is de manier waarop wij tv kijken veranderd, en is dit voor iedereen anders geworden? Wij vroegen het aan een grote tv-zender!

We hoeven niet heel ver terug in de tijd te gaan om een compleet ander televisielandschap te vinden. Behalve de verbeterde technologie is de manier waaróp we gedurende de eerste 50 jaar televisie keken niet veel veranderd. Tegenwoordig is dat wel anders! Wat is er gebeurd?

Hoe is ons tv-kijkgedrag in de afgelopen 50 jaar veranderd?

Wat betekent “televisie kijken” voor u?

Een simpele vraag, vindt u niet? Als we deze vraag 10 jaar geleden aan onszelf, onze ouders, of voor sommige, zelfs aan onze grootouders hadden gesteld zouden de antwoorden identiek zijn. Natuurlijk, hoe verder we in het verleden gaan hoe minder kanalen er waren, de programmering was beperkter én weer wat meer jaren geleden keken we tv in zwart-wit. Maar, de essentie van de activiteit was gedurende deze 50 jaar eigenlijk hetzelfde. Tv-kijken betekende simpelweg naar een programma kijken dat op een door de zender uitgekozen tijdstip werd uitgezonden op een tv-toestel thuis, of bij iemand anders.

Nu kan het verschillende dingen voor verschillende leeftijdsgroepen betekenen. Het internet en innovatieve streaming en mobiele technologieën hebben geleid tot dynamische nieuwe spelers in de televisiemarkt. Deze hebben ervoor gezorgd dat we tegenwoordig televisie kijken op een manier die we ons vroeger nooit hadden kunnen voorstellen!

Wij hebben aan de Zendermanager en aan de Manager Consumer Intelligence van een bekende Nederlandse zender gevraagd of zij hun gedachtes over dit onderwerp met ons wilde delen!

We kijken naar hoe dit er vroeger uitzag, wat er allemaal aan het veranderen is, en wat de toekomst in petto heeft voor een van mens’s beste vriend: De Televisie! Gaat u mee?

Tegenwoordig hebben we zoveel keuze wat betreft series en films dat we haast door de bomen het bos niet meer kunnen zien!

Inhoudsopgave:
Hoe hebben we vroeger televisie gekeken en hoe is dit veranderd?
Hoe zijn onze interesses veranderd en wie kijkt het meest televisie?
Wat is de toekomst van traditionele televisie?
Wat te zien” gids!

Hoe hebben we vroeger televisie gekeken en hoe is dit veranderd?

De  Zendermanager van een bekende Nederlands tv-zender die al meer dan 14 jaar werkzaam is in de televisie-industrie, en de Manager Consumer Intelligence met 16 jaar ervaring, stemden ermee in om ons wat meer over het ontwerp te vertellen.

Volgens de zendermanager is er 50 jaar lang nauwelijks beweging geweest in hoe mensen televisie keken en hoe we content consumeerde. Dit is in een relatief snelle periode veranderd.

Televisie kijken vóór de digitale revolutie was vrij eenvoudig. We moesten thuis zijn (of ergens anders met een televisietoestel) en keken wat er op dat moment werd uitgezonden. Dus wanneer ons favoriete programma op de tv was, hadden we geen andere keuze dan om op dat tijdstip op die dag thuis te zijn, anders konden we het gewoon niet zien.

Vanaf het midden van de jaren 80 was het mogelijk om programma’s vanaf de tv op een videocassette op te nemen. Maar het was pas toen de DVR (digitale videorecorder) werd geïntroduceerd dat de televisierevolutie echt begon.

Als je meer dan één tv-toestel had (wat in het midden van de jaren negentig vrij gebruikelijk werd), was er meer flexibiliteit en hoefde we niet zo veel om de afstandsbediening te vechten. Maar naar een serie of film op ons eigen privé scherm kijken die in de palm van onze hand paste was echt ondenkbaar!

Een serie of film op onze eigen privé scherm kijken die in de palm van onze hand paste was echt 100% ondenkbaar!

“De verandering ligt echt in hoe mensen kijken. Dus online kijken, opnemen en terug kijken, nieuwe vormen van platformen, dat is dus heel interessant. Die ontwikkelingen bieden ook heel veel kansen voor lineaire tv-zenders en voor grote mediabedrijven zoals die van ons.” Aldus de zendermanager.

Wat betekent lineaire tv?

Volgens onze experts zijn de grootse beïnvloedende factoren voor deze verandering, de opkomst van het internet en de nieuwe spelers die daardoor op de markt zijn verschenen. Grote mediabedrijven kunnen het veranderende kijkgedrag opvangen door verschillende outlets te creëren bijvoorbeeld. Een on-demand platform waardoor kijkers bepaalde series al eerder kunnen bekijken, op die manier kan men inspelen op de behoeftes die duidelijk zijn ontstaan.

Binge watching; wat is het en hoe verandert het de manier waarop we televisie beleven?

Binge watching betekent; zoveel mogelijk afleveringen van één serie achter elkaar kijken. Meestal door middel van digitale streaming diensten zoals Netflix, maar downloaden van de afleveringen of gebruik van DVD’s maken komt ook veel voor. Dit is echter een fenomeen dat wel minder vaak voorkomt bij de 55+ leeftijdsgroep, we zullen hier verderop in dit artikel dieper op ingaan.

“De baas van Netflix zegt altijd: ”onze grootste concurrent is slaap”. En dat is denk ik het grootste nadeel van binge watching voor de kijker. Als je uiteindelijk rond 2 of 3 uur ‘s morgens denkt; nu moet ik echt stoppen! Het hele Netflix is ingericht om maar te blijven kijken, de volgende aflevering wordt automatisch afgespeeld, dat werkt verslavend. Je zou kunnen zeggen, alhoewel het misschien wel geromantiseerd is, dat er iets leuks zit aan het feit dat je een week moet wachten. Je hebt iets om naar uit te kijken, uitkijken naar een vakantie is natuurlijk ook leuk, het gaat om de voorpret. Én, in die week kan je de afgelopen aflevering met anderen bespreken, wat het ook weer socialer maakt.” Legt de Manager Consumer Intelligence uit.

Binge watching; wat is het en hoe verandert het de manier waarop we televisie beleven?

Het is interessant om te zien dat sommige series alleen goed werken wanneer deze achter elkaar te zien zijn. HBO’s Game of Thrones bijvoorbeeld is de meest gedownloade show ooit en immens populair. En alhoewel veel mensen een abonnement op HBO (een Amerikaanse betaalkabeltelevisienetwerk) hebben genomen om de serie te kunnen volgen, doet zeker niet iedereen dat, juist omdat het eenvoudig en gratis te downloaden of te streamen is. Toen een Nederlandse lineaire tv-zender de show kocht met de gedachte dat het een hit zou worden, was het verre van het succes dat men voor ogen had. Het grote publieke bleef weg omdat ze niet wilden wachten, én ze het gemakkelijk zelf konden vinden en zien.

De televisie-industrie weet natuurlijk al jaren dat wanneer kijkers één aflevering leuk vinden ze er ook wel twee of drie willen zien. Daarom worden bijvoorbeeld shows als “Criminal Minds”, waarbij elke aflevering een op zichzelf staand verhaal is, ook achter elkaar geprogrammeerd.

Als je eenmaal zit, en je vindt iets leuk, dan kijk je meestal door.”

Hoe zijn onze interesses veranderd en wie kijkt het meest televisie?

Hoe zijn onze interesses veranderd en wie kijkt het meest televisie?

Volgens onze deskundigen is de leeftijdscategorie die het meeste lineaire televisie kijkt de 55-plussers. De jongere leeftijdsgroepen hebben de neiging om de trends die we hierboven bespreken wat meer te volgen, maar digitaal tv-kijken is geenszins exclusief voor de jongere generaties! Wanneer we erover nadenken, is het niet meer dan logisch dat mensen ouder dan 55 jaar loyaler aan traditionele televisie zijn.

80-plussers kijken meer tv.

  • In 2014 keek de leeftijdsgroep 80+ gemiddeld 4,9 uur per dag naar de traditionele televisie, in 2017 is dit gestegen tot 5,2 uur per dag.
  • Dezelfde periode voor de 65-plussers laat geen verandering zien, deze groep kijkt gemiddeld 4,7 uur per dag naar de traditionele televisie.

Enkele redenen die deze stijging verklaren zijn de volgende:

  • We leven langer
  • Ouderen hebben een ander levensritme omdat ze meestal gepensioneerd zijn
  • Eenzaamheid onder ouderen komt voor en de televisie wordt als leuke tijdsinvulling gebruikt
  • Er wordt meer televisie voor en door ouderen gemaakt

“Dus TV is HOT bij de oudere kijker! We zien dat ze vooral op de traditionele manier televisie kijken” Voegt de zendermanager toe. Het is niet zo dat commerciële televisiezenders vooral speciale programma’s voor ouderen ontwikkelen. Een oudere kijker kijkt over het algemeen naar programma’s die voor jong en oud gemaakt zijn. Vooral sport, nieuwsprogramma’s en lokale programma’s zijn populair onder de 65-plusser, dit soort programma’s worden vooral door de traditionele televisie aangeboden.

“TV is HOT bij de oudere kijker! “We zien dat ze vooral op de traditionele manier televisie kijken”

Wat is de toekomst van traditionele televisie?

Ondanks de vele veranderingen in de markt en de manier waarop mensen content consumeren is er nog steeds veel ruimte voor televisie! Zeker wanneer het gaat om actualiteit en programma’s die LIVE zijn.

Beide experts zijn het erover eens dat er nog veel kansen en mogelijkheden zijn. “Wij geloven sterk in de toekomst van televisie, onze investeringen nemen toe en niet af, wij geloven dat televisie zal blijven bestaan. Naast het digitale aanbod”.

Er is nog heel veel ruimte voor televisie“. Concludeert de Zendermanager

Wat te zien” gids!

Er is vandaag de dag zo ontzettend veel keuze dat we het van gekkigheid gewoon soms niet meer weten! We vroegen de persoon die verantwoordelijk is voor de aankoop van tv-series van dezelfde zender om hulp bij het samenstellen van deze gids! Deze expert is gespecialiseerd in nieuws, trends, kijkcijfers en actuele programma’s op de nationale en internationale televisie, dus die weet waar het over gaat! Samen hebben wij een gids gemaakt die u gaat helpen om uw nieuwe lievelingsprogramma te vinden, gebaseerd op series uit het verleden waarbij wij een modern alternatief voorstellen.

Bekijk snel de afbeelding hieronder en begin vanavond nog!Of klik op deze link op de afbeelding als PDF te openen, op deze manier kunt u het uitprinten of andere versturen!

Wat te zien gids!

 

U vindt de volgende artikelen misschien ook interessant:
“Game of Thrones”: De epische tv-serie die de wereld heeft veroverd!
The Best Exotic Marigold Hotel: zeven verhalen over onze “comfort zone” verlaten!
 “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween”