nl fr en
Stannah logo
Bel gratis een adviseur Uw Stannah adviseur staat steeds voor u klaar.
080026082

De kracht van de douche – het belang van persoonlijke zorg op elke leeftijd

Op een veilige en zelfstandige manier voor onszelf kunnen zorgen is een van de belangrijkste factoren voor een goede levenskwaliteit

Naarmate we ouder worden wordt de badkamer minder veilig, hoe voorkomen we dit? We kijken naar wat er beschikbaar is, van inloopdouches tot essentiële oliën.

Naarmate we ouder worden is in bad gaan niet meer zo vanzelfsprekend als wanneer we jonger zijn. Het is moeilijker om op een veilige en stabiele manier in en uit het bad te stappen. Het is niet voor niets dat de badkamer een van de plekken is waar de meeste valongelukken thuis gebeuren. De gevolgen van zo een val kunnen vrij ernstig zijn. Vaak kiest men er dan voor om zichzelf veel minder te wassen, waardoor er een verslechterde persoonlijke hygiëne ontstaat.

In staat zijn om op een veilige en zelfstandige manier voor onze persoonlijke hygiëne te kunnen zorgen en om te genieten van het comfort van een warme of verfrissende douche is echter essentieel voor ons welzijn, zowel op mentaal als op fysiek gebied. Slechte hygiëne geeft ons niet alleen een slecht gevoel over onszelf, het kan tot sociaal isolement en depressie leiden. Het is ook nog eens slecht voor onze gezondheid, het kan namelijk in verschillende aandoeningen resulteren. Variërend van uitslag, huid- of urineweginfecties tot darm -en maagproblemen.

Onze badkamer zou een haven van welzijn, rust, veiligheid en hygiëne moeten zijn. En dat kan het ook zijn! In dit artikel bekijken we hoe u precies dát op een veilige manier kunt bereiken, kan een douche net zo fijn als een bad zijn? Wij denken van wel!

Inhoudsopgave:

Waarom is douchen gezond?
Hoe vaak zouden we moeten douchen?  
Tips voor een veilige, senioren-vriendelijke badkamer
Welke badkamer hulpmiddelen zijn onmisbaar?  
Maak van uw badkamer uw privé Spa 
Hoe aromatherapie en essentiële oliën uw badkamer een betere plek maken

Waarom is douchen gezond?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is hygiëne van vitaal belang voor het behoud van onze gezondheid en van diegene om ons heen: “Hygiëne verwijst naar omstandigheden en praktijken die bijdragen aan het behoud van de gezondheid en het voorkomen van de verspreiding van ziekten.” Hier valt ook persoonlijke hygiëne, zoals onszelf wassen onder.

Douchen of in bad gaan kan voor zowel persoonlijke hygiëne als voor therapeutische doeleinden dienen, wanneer we ons wassen creëren we een gevoel van welzijn en voelen we ons goed omdat we bepaalde factoren verwijderen, zoals:

– Lichaamsgeuren
– Dode huidcellen
– Elke vorm van vuil die we overdag hebben verzameld

Het is alleen maar logisch dat wanneer we ons fris en schoon voelen én lekker ruiken we ons ook beter in ons vel voelen. Het tegenovergestelde kan een echte beperking zijn wanneer het aankomt op sociaal zijn. We willen het vermogen om voor onszelf te kunnen zorgen altijd behouden, ongeacht onze leeftijd. Naarmate we ouder worden, is de badkamer een plek waar de meeste ongelukken kunnen gebeuren (samen met de trap).  Dat mag echter geen belemmering zijn om ons goed te voelen en om een gezonde persoonlijke hygiëne te hebben!

Hoe vaak zouden we moeten douchen?  

Voor onszelf kunnen zorgen is essentieel voor ons welzijn

Voor onze gezondheid hoeven we niet elke dag te douchen, voor ons welzijn is echter een ander verhaal zoals we in het begin van het artikel hebben aangegeven. Wat belangrijk is, is dat we niet te veel zeep gebruiken, omdat dit onze natuurlijke huidbalans kan verstoren, waardoor de huid droog en barstend kan worden. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot infecties en zelfs slecht voor ons zijn, wat we juist willen voorkomen!

Om de dag douchen is een goed ritme, en dan vooral alleen die plekken wassen die de meeste aandacht nodig hebben, zoals:

  • Voeten
  • Oksels
  • Intieme delen

Ongeveer twee keer per week ons grondiger wassen is voldoende, tenzij we naar de sportschool gaan of deelnemen aan andere activiteiten waar we daarna eventueel een douche nodig hebben.

Tips voor een veilige, senioren-vriendelijke badkamer

Tips voor een veilige, senioren-vriendelijke badkamer

De badkamer en de trap zijn de twee gevaarlijkste elementen voor ouderen thuis. Deze hebben daarom speciale zorg nodig om ze weer veilig te maken, wat uiteraard gewoon mogelijk is! Trappen kunnen risicovrij worden gemaakt door bijvoorbeeld een traplift te installeren. En de badkamer kan worden aangepast naar een veilige en aangename ruimte waar het fijn is om te zijn en, met de wetenschap dat u net zo veilig bent als iedereen, ongeacht leeftijd.

Volgens Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie Vlaanderen is het zeer van belang dat vooral de badkamer waar de meeste valongelukken gebeuren veiliger wordt gemaakt. Vallen in badkamers worden vaak veroorzaakt door gladde oppervlakken en door het gebruik van zeepproducten. Doordat ons evenwicht verminderd is en onze reflexen minder snel werken wanneer we ouder worden, kunnen we sneller vallen.

De eerste stap naar een veilige en zelfstandige badkamer voor ouderen is het instaleren van een inloopdouche.  Vaak hebben inloopdouches die speciaal voor ouderen ontworpen zijn al veel van de beschikbare badkamer hulpmiddelen inclusief.

Het in-en uitstappen is wat een bad gevaarlijk maakt. De beweging van over het bad stappen terwijl we ons aan de rand vasthouden maakt het echt lastig. Een verminderd evenwicht, minder goed zicht en langzamere reflexen zijn allemaal factoren die het moeilijk en vooral gevaarlijk maken. In een harde badkuip zitten kan ook oncomfortabel en ontmoedigend zijn voor ouderen om op een zelfstandige manier een bad te nemen. De lage zittende positie kan een algemeen gevoel van hulpeloosheid met zich meebrengen.

Welke badkamer hulpmiddelen zijn onmisbaar?  

Samen met de inloopdouche kunt u van uw badkamer een veilige en ontspannende plek maken en dat is juist de bedoeling! Houd er altijd rekening mee dat u producten van goede kwaliteit koopt, anders kunnen deze meer een gevaar worden dan een veiligheidselement.

Hoe maak ik van mijn badkamer een veilige plek?

De volgende elementen kunnen uw badkamer veiliger maken, dit zijn er slechts enkelen:

  • Antislipmatten, als u geen antislipvloeren in uw douche of bad heeft, zijn deze essentieel. Plaats deze ook voor uw wastafel en toilet. Zorg ervoor dat deze speciaal voor dit doel gemaakt zijn en van goede kwaliteit, anders kunnen ze juist gevaarlijk zijn.
  • Goede en heldere verlichting, zorg ervoor dat u goed kunt zien waar u stapt zo kunt u vallen voorkomen.
  • Extra lage opstap, voorkom dat u ergens overheen moet stappen om uw douche of bad te kunnen gebruiken.
  • Handgreep, in en rond de douche/bad en aan weerszijden van uw toilet. Gebruik geen handdoekhouders als vervanging voor een grijpstang, deze zijn namelijk niet gemaakt om gewicht te kunnen dragen.
  • Douchestoel/zitje, afhankelijk van uw mobiliteitsniveau, zijn er veel mogelijkheden beschikbaar. Kies er een die zowel in rechte als in gebogen oppervlakken kan worden geplaatst en met een gewatteerde rugleuning voor extra comfort.
  • Toiletverhoger, vooral nuttig voor mensen die moeite hebben met zitten of opstaan.

Het is ook belangrijk dat uw badkamer er nog steeds uitziet en aanvoelt als uw badkamer, en niet als een badkamer in een ziekenhuis bijvoorbeeld. Wat kunnen we doen om dat te voorkomen? Laten we eens kijken.

Maak van uw badkamer uw privé Spa 

Maak van uw badkamer uw privé Spa

Zoals hierboven vermeld is een ander doel van douchen ontspanning, uiteraard zeer belangrijk. Samen met het gevoel van schoon zijn is dit een grote bijdrage aan een gevoel van welzijn en een stressvrije stemming.

Het is daarom belangrijk dat uw badkamer een fijne en aantrekkelijk omgeving is, kies daarom bij het uitzoeken van hulpmiddelen juist die die goed bij de rest van uw badkamer passen. Als u bijvoorbeeld niet van die witte kunststof-achtige wandgrepen houdt, heeft u ook andere opties, zoals zilverkleurige, die een minder medische indruk geven.

  • Kies warme en ontspannende kleuren voor de muren en of de vloertegels.
  • Zorg ervoor dat uw badkamer s ’winters lekker warm is en verfrissend in de zomer.
  • Speel zachte en rustgevende muziek zoals in een spa te vinden is (let op: plaats geen elektrische apparaten in de buurt van water)
  • Gebruik zachte en comfortabele handdoeken, badjas en slippers, in uw favoriete kleur, zodat deze ook als decoratie kunnen worden gebruikt.
  • Voeg een mooie Orchidee of Bromelia aan uw badkamer toe, deze tropische bloemen gedijen goed in de badkamer en geven er een elegante en vrolijke draai aan.

Hoe aromatherapie en essentiële oliën uw badkamer een betere plek maken

Hoe aromatherapie en essentiële oliën uw badkamer een betere plek maken

Aromatherapie kan zeer gunstig zijn voor iedereen die last heeft van artritis, slapeloosheid, hoofdpijn of stress, om er maar een paar te noemen. Gelukkig is de badkamer hier een perfecte plek voor! Aromatherapie bestaat al duizenden jaren, van oude culturen over de hele wereld tot de 19e -eeuwse geneeskunde, de heilzame elementen van aromatherapie hebben de eeuwenlange geschiedenis overleefd.

Aromatherapie, ook wel etherische olietherapie genoemd, gebruikt aromatische oliën uit planten en bloemen en wordt gebruikt om de gezondheid van ons lichaam en geest te verbeteren. Daarom kan het een zeer positief effect hebben op ons fysiek en emotioneel welzijn. Aromatherapie kan op allerlei manieren gebruikt worden, maar wij hebben specifiek naar toepassingen voor onder de douche of in de badkamer in het algemeen gekeken.

Hoe werkt aromatherapie?

Aromatherapie werkt door middel van ons reukvermogen en door huidabsorptie. In de badkamer kunnen we deze dus op beide manieren gebruiken.

De meest praktische manieren om aromatherapie in uw badkamer te gebruiken zijn:

  • Via een diffuser
  • Voeg aan warm water toe
  • Rechtstreeks op de huid via een dragerolie (controleer eerst altijd of u niet allergisch voor de olie bent)

Tegenwoordig zijn er allerlei soorten diffusors te koop, de meest voorkomende diffusors werken door de oliën te verdampen via een hittebron, of door water toe te voegen aan de diffuser waardoor de olie via stoom of mist verspreid. Beide zijn geweldige opties om in de badkamer te gebruiken, en bovendien reinigen de oliën ook de lucht!

Wanneer u bijvoorbeeld verkouden bent, kunt u een paar druppels aan een kom met warm water toevoegen zodat u deze via de stoom kunt inhaleren.

Etherische oliën en artritis

Etherische oliën en artritis

Etherische oliën worden al eeuwenlang gebruikt om artritissymptomen te verlichten, natuurlijk dient u altijd uw arts te raadplegen indien u ernstige pijn heeft. Wilt u met essentiële oliën beginnen dan kunt u deze eerst onderzoeken of met een aromatherapeut spreken.

Indien u essentiële oliën rechtstreeks op de huid gebruikt dient u de olie eerst te verdunnen door middel van een dragerolie zoals kokosnoot, olijf of jojoba. Probeer altijd eerst een klein beetje op de huid om te controleren of er geen allergieën optreden gedurende een periode van 24 uur. Houd een regel van 12 essentiële oliedruppels per 300 gram dragermiddelolie aan. Als u dat wenst, kunt u ook kant-en-klare producten kopen zodat u ze niet zelf hoeft te maken.

Welke essentiële oliën te gebruiken en hoe?

Wij hebben slechts naar 4 van de meest populaire oliën gekeken, er zijn er nog veel meer! Deze kunnen gebruikt worden in uw diffuser om een sfeer te creëren die u in uw badkamer zoekt of om delen van uw lichaam te masseren waar u (pijn)verlichting nodig heeft:

Eucalyptus: Deze verkwikkende geur is vooral gunstig wanneer u verkouden bent, het kan namelijk helpen bij verstopping van de luchtwegen. Het wordt ook gebruikt om ontstekingen, zwellingen en pijn te verminderen en is daarom een geweldige optie voor mensen met artritis. U kunt eucalyptusolie gebruiken zowel door het in te ademen als door het op de huid te masseren.

Lavendel: beroemd om zijn verzachtende eigenschappen, het is de perfecte olie om voor het slapen gaan te gebruiken, vooral wanneer u moeite heeft met slapen of wanneer u even wilt rusten. Lavendel staat bekend dat het helpt tegen pijn maar ook dat deze nervositeit en depressie vermindert. Een verdund mengsel zoals hierboven besproken, kan ook goed zijn tegen (osteo)artritispijn in de knie.

Gember: staat bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen, vooral bij chronische ontstekingen en pijn.  Het is ook een heerlijke olie om te helpen bij spijsverteringsproblemen.

Citroen: De geur alleen is al zeer aangenaam en lekker fris, citroen helpt ook ons immuunsysteem, spijsverteringsproblemen en artritissymptomen. Citroen heeft ontgiftende eigenschappen én het kan onze stemming verbeteren! Een perfecte olie om te gebruiken tijdens een ochtenddouche!

Bronnen:

U vindt de volgende artikelen misschien ook interessant:

Hoe verbetert zwemmen ons evenwicht?
Tuinieren voor ouderen; de voordelen van een therapeutische tuin
Evenwichtsproblemen, wat u moet weten over uw evenwicht en uw gezondheid