Sociale Media Gids voor ouderen | Stannah

Socialemediagids
voor ouderen

Duik in de wereld van sociale media en
blijf met elkaar verbonden

Hoe vaak maakt u gebruik van sociale media? Of het nu één keer per dag, de hele tijd of af en toe is, met deze gids leert u aan de hand van eenvoudige stappen om op een veilige en leuke manier gebruik te maken van de populairste socialemediaplatformen

Eerst moeten we begrijpen waarom u hier bent.  Wilt u beter begrijpen wat u aan sociale media heeft?  Of wilt u een algemeen overzicht van de meest gebruikte socialemediaplatformen?  Hoe dan ook, met deze gids zit u goed.  Sociale media geeft u de mogelijkheid om aan de hand van het juiste platform, en wanneer de juiste functies worden gebruikt, een sprong te maken in een nieuwe wereld van verbindingen en informatie.

Of u nu iemand zoekt om mee te praten, iemand om ideeën met te delen of om inspiratie op te doen, sociale media bieden dat en nog veel meer aan.  Neem er even de tijd voor en duik in de wonderlijke wereld van sociale media.

Wat is sociale media?

Sociale media zijn een praktische manier voor mensen om online met elkaar te communiceren; en dat is precies waar het zijn naam aan ontleent – het nodigt mensen uit tot interactie en communicatie via een digitaal platform in een sociale context, die alles kan omvatten wat sociaal is, zoals het voeren van gesprekken, het geven van commentaar op verschillende onderwerpen, het plannen van evenementen, en andere soorten interacties.

Sociale media kan in feite terug worden gevoerd naar de uitvinding van morsecode en de telegraaf. Samuel Morse had toen nooit kunnen bedenken dat zijn idee om korte berichten snel over grote afstanden te versturen kon evolueren tot wat het vandaag de dag is. Naarmate de tijd voorbijging, kwam de technologie echter in een stroomversnelling en het is pas in de laatste 50 jaar dat het internet, zoals we dat nu kennen, zich heeft ontwikkeld. Van e-mails tot discussiefora, de zaken ontwikkelden zich snel en halverwege de jaren negentig werden pc’s op grote schaal beschikbaar. Daaruit zijn verschillende ‘socialenetwerkwebsites’ voortgekomen, elk met zijn eigen kenmerken. Sommigen hebben zich ontwikkeld tot de platformen die we vandaag de dag kennen.

Van het plaatsen van foto’s en video’s tot het bekijken en commentaar geven op nieuwsartikelen, sociale media kan deuren in elke denkbare richting openen. Verbonden zijn en een online identiteit hebben is tegenwoordig belangrijk voor mensen van alle leeftijden. Hoewel sociale media ook negatieve kanten heeft, zijn de voordelen veel groter. Deze voordelen zitten hem juist in de sociale interacties die we vanuit het gemak van onze eigen huiskamers kunnen hebben en de verbondenheid die we met de wereld om ons heen voelen.

Wat is sociale media?

Waarom gebruikmaken van sociale media?

Waarom gebruikmaken van sociale media

Waarom inderdaad. De vraag geldt voor zowat iedereen – waarom maken we gebruik van sociale media? Verschillende antwoorden zijn mogelijk, omdat er verschillende mogelijkheden voor het gebruik van sociale media zijn, afhankelijk van het platform, de wensen en de behoeften van de gebruikers. We bekijken enkele van de mogelijke redenen:

Contact houden

Sociale media is uitgevonden om contact met elkaar te hebben en dient nog steeds vooral dit doel. De verschillende platformen hebben allemaal een andere manier om sociaal te kunnen zijn. De basisfunctie die ze allemaal delen is dan ook sociaal zijn en contact hebben.  Ze zorgen ervoor dat u contact heeft met dierbaren, familieleden over de hele wereld, oude vrienden en bekenden. Dit kan bijvoorbeeld via getypte berichten, foto’s, video’s of gesproken berichten zijn.

Op de hoogte blijven

Dankzij sociale media is het mogelijk om actuele nieuwsberichten binnen enkele seconden met de wereld te delen.  In plaats van via de tv of de krant krijgen we via sociale media het laatste nieuws direct bij ons binnen.

Volgens het Pew Research Center meldt 55% van de Amerikanen vanaf oktober 2019 dat ze minstens een deel van hun nieuws via sociale media ontvangen. Hoewel er veel ‘nepnieuws’ circuleert en daar veel aandacht aan wordt gegeven, is sociale media nog steeds een zeer handige manier om op de hoogte te blijven van actueel nieuws, zolang het nieuws niet zomaar wordt aangenomen en de lezer nakijkt of dit van een betrouwbare bron komt.

Sociale voordelen vanuit ons eigen huis

Studies uit verschillende landen hebben aangetoond dat mensen die gebruikmaken van sociale media zich minder geïsoleerd voelen, omdat ze gemakkelijker contact hebben met vrienden, familie en mensen met dezelfde interesses.  Deze sociale pluspunten leiden tot een betere cognitieve en fysieke gezondheid en algemeen welzijn naarmate we ouder worden.

Creatieve uitlaat

Sociale media is een ideale manier om zelfgemaakte kunstwerken te verkopen of om deze onder de aandacht te brengen. Het delen van eigen werk en reacties van vrienden en familie daarop (en mogelijk van mensen die u niet kent) kan zeer positief zijn voor ons zelfvertrouwen en inspireren om meer te creëren! Het kan ook helpen om nieuwe contacten te leggen met mensen met dezelfde interesses en helpen bij het delen van nieuwe ideeën.

Tips en trucs

Sociale media heeft ontzettend veel kanalen die het gemakkelijker maken om mensen te leren kennen die uw interesses delen.  Dat betekent dat naast het (eventueel) delen van wat u doet, u ook tips met betrekking tot uw hobby’s kunt delen. Wanneer u bijvoorbeeld van koken houdt, kunt u aan de hand van ‘hashtags’ (digitale etiketten) mensen vinden die diezelfde hashtags hebben gebruikt, zoals: #Masterclasskoken #italiaansereceptenkoken

Spelletjes spelen

Veel socialemediaplatformen hebben spelletjes en apps. Vooral Facebook heeft veel spelletjes waarbij u tegen vrienden kunt spelen.  Bent u fan van Scrabble? Er bestaat een online versie van die Words with Friends heet waarbij u scrabble met zowel Facebookvrienden als andere mensen kunt spelen.  Soms worden de mensen die digitaal tegen elkaar spelen ook vrienden daarbuiten en ontmoeten ze elkaar ook buiten Facebook!

Sociale steun om uw doelen te bereiken

Het delen van een doel, bijvoorbeeld om meer te gaan sporten en daarbij steun te krijgen van een gemeenschap, vergroot de kans dat u uw doel ook echt bereikt.  Het is wetenschappelijk bewezen dat sociale morele steun mensen helpt om hun doelen te bereiken. Dus waarom niet die steun van een online gemeenschap ontvangen? Wat uw doel ook is, steun is altijd welkom.

Deelnemen in de vreugde van anderen

Bij sociale media gaat het vooral om het delen van momenten in uw leven, dus wanneer mensen foto’s plaatsen van wat ze allemaal aan het doen zijn, geeft dat ons inzicht in hun wereld. U woont waarschijnlijk niet aan het strand ergens in Australië, maar door iemand te volgen die daar wel woont en die dagelijks foto’s van zijn of haar zwempartijen plaatst kunt u daardoor een beetje in de vreugde delen.

We hebben al verschillende voordelen van sociale media bekeken, maar omdat de opkomst van de verschillende socialemediaplatformen zo snel gegaan is en deze constant blijven evolueren, kunnen er soms ook haken en ogen aan zitten. Van het weten welk platform het meest geschikt is voor wat u zoekt tot het veilig gebruiken ervan, het kan soms allemaal een beetje ontmoedigend zijn.  Dus, laten we eens kijken naar zaken waarbij een alarmbelletje zou moeten gaan rinkelen en waar u dus op moet letten bij het gebruik van sociale media.

De gevaren van sociale media: waar moet u op letten?

Gelukkig zijn er veel meer voordelen dan nadelen, maar zoals we ook voorzichtig moeten zijn met het gebruik van het internet in het algemeen moeten we ook met sociale media voorzichtig zijn met wat we delen en met wie we dit delen.  Sociale media opent veel deuren, maar er zijn ook dingen waar u rekening mee moet houden om zo veilig mogelijk hier deel aan te kunnen nemen.  Wij hebben de belangrijkste punten waar u op moet letten voor u op een rijtje gezet. Op deze manier weet u zeker dat u een positieve ervaring heeft en u er uw voordeel mee kunt doen.

De gevaren van sociale media: waar moet u op letten

Privacyinstellingen

Direct bij het inschrijven dient u naar de privacyinstellingen te kijken. U kunt zelf bepalen wat wel en wat niet openbaar of privé is. Met iedereen delen dat u op vakantie bent, hoe uw dagelijkse routine eruitziet, waar u woont en wat u allemaal van plan bent is geen goed idee. Zorg er dus voor dat u dit soort informatie alleen deelt met de mensen met wie u dit wilt delen.

 Misbruik

Hoewel juridisch gezien de wet enige tijd nodig heeft om de realiteit van sociale media in te halen, wordt het plaatsen van een foto of video van iemand zonder diens toestemming, als misbruik beschouwd. Eerst moet iemand toestemming geven om gefotografeerd of gefilmd te worden en vervolgens ook toestemming geven om die foto of video op sociale media te plaatsen.  Als iemand foto’s of video’s van u op sociale media heeft geplaatst zonder dat u daar toestemming voor heeft gegeven, dan is het uw recht om te vragen of ze deze kunnen verwijderen.  Omgekeerd dient u natuurlijk ook de toestemming van anderen te vragen indien u een foto of video waar zij op staan wilt delen.

Sociale media kan een negatief effect hebben op uw gevoel van eigenwaarde

Een negatief effect van sociale media waar vaak over gesproken wordt is het effect dat het op uw gevoel van eigenwaarde kan hebben.  Sociale media is een platform geworden waar mensen hun ‘beste’ (en meestal verre van realistische) zelf kunnen laten zien. Zo lijkt het alsof het leven van anderen perfect is. Recentelijk zijn verschillende vooraanstaande socialemediagebruikers zoals modellen en acteurs begonnen met het blootleggen van de ‘waarheid’ achter foto’s die op sociale media worden geplaatst. Op deze manier kan iedereen zien hoeveel moeite er wordt gestoken in een schijnbaar ‘perfecte foto’.

Eigendomsrecht van foto’s

Gekoppeld aan het principe van het plaatsen van foto’s die u of andere mensen niet goedkeuren, is de gecompliceerde situatie met betrekking tot het bezit van foto’s als ze eenmaal online staan. Technisch gezien bent u nog steeds de eigenaar van de geplaatste foto’s, maar wanneer u de algemene voorwaarden zorgvuldig leest komt u erachter dat door gebruik te maken van Facebook, Twitter, Instagram of een ander platform u toestemming heeft gegeven om uw foto’s op elke manier die zij geschikt achten te mogen gebruiken, zelfs nadat u de foto heeft verwijderd. Dat is dus wel iets om in gedachten te houden voordat u iets online plaatst.

Vergeet niet: online is niet iedereen wie ze beweren te zijn

De Engelse term ‘catfishing’ is dankzij sociale media ontstaan.  Het betekent dat iemand zich online als iemand anders voordoet vaak met de bedoeling om een romantische relatie te beginnen. Sommige mensen doen dit omdat ze zich niet mooi of goed genoeg vinden om als zichzelf met iemand contact te leggen. Echter zijn er ook mensen die kwaadaardige bedoelingen hebben zoals het proberen om geld te stelen.

Net als in het ‘echte leven’ weten we niet altijd wanneer we voorgelogen of bedrogen worden, maar vaak hebben we toch een gevoel dat er iets niet helemaal pluis is. Vertrouw dus altijd op uw instincten!  Er zijn gelukkig wel een aantal eenvoudige manieren om te controleren of de persoon met wie u praat ook echt is wie hij of zij beweert te zijn.

  • Doe onderzoek naar de persoon in kwestie – google hun naam en kijk wat u tegenkomt. Komt het overeen met wat ze over zichzelf verteld hebben?
  • Hebben ze ook een account op andere socialemediaplatformen? Komen de foto’s en de informatie overeen met wat ze u verteld hebben?
  • Hoeveel vrienden hebben ze? Hebben ze op zijn minst het absolute minimum aan familie en vrienden op het platform? Kent iemand van uw vrienden of kennissen de persoon persoonlijk?
  • Hebben andere mensen regelmatig contact met hen op sociale media?
  • Hebben ze foto’s van zichzelf met andere mensen op sociale media staan?

Waarschuwingstekens van iemand die misschien niet is wie hij of zij beweert te zijn:

  • Ze geven niet veel informatie over zichzelf.
  • Ze willen niet afspreken om elkaar te ontmoeten (of op zijn minst een videogesprek voeren).
  • Ze vragen bijna meteen om hulp of geld.

Wees voorzichtig bij het kiezen van wachtwoorden

Wanneer u een nieuw profiel voor een nieuw platform aanmaakt, dan dient u een complex wachtwoord te gebruiken. Het wachtwoord moet ten minste uit 12 tekens bestaan en de volgende elementen bevatten:

  • Cijfers
  • Letters
  • Speciale tekens, indien mogelijk (bijv. * + ? ! ).

Zorg ervoor dat het om een woord gaat dat niet in het woordenboek te vinden is. Dit maakt het moeilijker voor mensen van buitenaf om uw wachtwoord te ‘hacken’. Het is ook verstandig om voor elke website een verschillend wachtwoord te gebruiken. Op deze manier zijn andere accounts beschermd indien één van uw accounts wordt gehackt.

Deel uw wachtwoorden niet. Als u zich zorgen maakt dat u ze, vergeet kunt u het volgende doen:

  • Schrijf ze ergens op waar ze niet gevonden worden, bij voorkeur niet in de buurt van uw computer.
  • Gebruik een software voor wachtwoordbeheer om uw inloggegevens te onthouden. Niets is 100% veilig, maar beveiligingsdeskundigen zijn het erover eens dat de voordelen van dit soort software ruimschoots opwegen tegen de risico’s ervan.

Installeer een beveiligingssoftware

Antivirussoftware kan voorkomen dat kwaadaardige software of virussen uw computer of mobiele telefoon binnendringen. Dit beschermt niet alleen uw toestel maar ook uw privacy.

Wees kritisch

Pas op met wie en wat u allemaal gelooft.  Zorg ervoor dat alle nieuws/medische adviezen die u op sociale media tegenkomt afkomstig zijn van een betrouwbare bron en controleer altijd of andere bronnen dezelfde informatie geven om er zeker van te zijn dat het betrouwbaar is.

Wat wel en niet te doen op sociale media (ongeacht het platform)

Wat wel en niet te doen op sociale media

De meest populaire socialemediaplatformen

En dan nu het leuke gedeelte! We bekijken de meest populaire socialemediaplatformen die wereldwijd gebruikt worden. Verschillende socialemediaplatformen doen verschillende dingen, en afhankelijk van het sociale netwerk kunt u:

  • Videobellen – zodat u elkaar kunt zien tijdens het bellen.
  • Privéberichten versturen – zodat alleen de ontvanger uw bericht kan zien.
  • Berichten plaatsen in groepen of fora – zoals online clubs over een specifiek onderwerp.
  • Berichten publiekelijk plaatsen – zodat iedereen kan zien wat u zegt en deelt.
  • Foto’s en video’s delen – dit kan privé, met een beperkt aantal personen of in het openbaar.
  • Spelletjes spelen – neem het op tegen iemand in uw netwerk of tegen onbekenden!

Wat ook uw reden is om lid te worden van een socialemediaplatform, of dit nu is om contact te hebben met de kleinkinderen, verjaardagsherinneringen te ontvangen, op de hoogte te blijven van lokale evenementen of om contact te leggen met gelijkgestemde mensen, een van de volgende platformen zal zeker aan uw behoeften voldoen.  Hier vindt u een overzicht van de meest gebruikte socialemediaplatformen die er momenteel zijn:

facebook
twitter
instagram
youtube
pinterest
email

 Facebook

Facebook is veruit het grootste socialemedianetwerk ter wereld. Het financiële tijdschrift Forbes geeft aan dat maar liefst 2,4 miljard mensen maandelijkse actief gebruikmaken van het platform. En nu steeds meer mensen (vooral senioren) zich aansluiten, is het echt dé plek geworden om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt en om contact te houden met vrienden en familie.  De enige manier om erachter te komen wat Facebook voor u kan betekenen is om zich (gratis) in te schrijven en de vele mogelijkheden te verkennen.

Om u aan te melden, gaat u naar www.facebook.com.

Facebook; wat wel en niet te doen

WAT WEL TE DOEN

  • Voeg mensen toe die u kent.
  • ‘Like’ en geef commentaar op de berichten van uw vrienden.
  • Ontdek alles wat Facebook te bieden heeft.
  • Pas uw privacyinstellingen direct bij het inschrijven aan uw wensen aan.
  • Stuur privéberichten naar vrienden en familie.
  • Bekijk regelmatig uw ‘nieuwsoverzicht” om te zien wat uw vrienden aan het doen zijn.
  • Doe alsof alles wat u op het internet plaatst op de voorpagina van de krant komt te staan. Zorg ervoor dat u het geen probleem vindt dat zowel mensen die u kent als mensen die u niet kent het te zien krijgen.
  • Ga voorzichtig om met commentaar geven – mensen kunnen online gemakkelijk in verlegenheid worden gebracht door opmerkingen van andere mensen. Denk bijvoorbeeld aan uw kleinkinderen; al hun vrienden zullen immers uw commentaar zien. U hoeft zeker niet op alles wat ze plaatsen te reageren!

WAT NIET TE DOEN

  • Schrijf geen hele zinnen waarbij u alleen hoofdletters gebruikt. Het is de online variant van schreeuwen.
  • Tag mensen niet in foto’s of berichten waar zij niet in staan, of zonder hun toestemming.
  • Dring er niet op aan wanneer men uw vriendschapsverzoek niet accepteert. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, uw verzoek niet accepteren.
  • Verstuur niet constant spelverzoeken of kettingberichten (dit zijn berichten die u zogenaamd naar 8 andere mensen moet doorsturen of anders gebeurt er iets vervelends) naar uw Facebookvrienden vooral niet wanneer het geen persoonlijke berichten zijn.
  • Deel niet te veel. We kunnen het niet genoeg zeggen. Denk goed na voordat u iets op Facebook plaatst, vooral als het gaat om uw persoonlijke informatie. Gegevens zoals uw adres, bankrekening of rijksregisternummer dient u absoluut privé te houden!  U weet nooit wie uw informatie kan zien en daar misbruik van maakt.

3 leuke minder bekende functies van Facebook
  1. U kunt live video’s van mensen over de hele wereld bekijken – Aan de linkerkant van het scherm helemaal bovenaan ziet u onder het icoontje ‘Nieuwsoverzicht’ en ‘Messenger’ een computericoontje met een ‘afspeelpijltje’ erin. Wanneer u daarop klikt, kunt u verschillende video’s zien van dingen die op dat moment gebeuren. Bijvoorbeeld actueel nieuws, maar ook optredens van bijvoorbeeld uw favoriete artiesten.
  2. De ingebouwde functie ‘Lees-dit-later’ van Facebook – Ziet u een artikel dat u graag wilt lezen maar liever op een ander moment? Sla het bericht op voor later! Klik op de drie puntjes rechtsboven in het bericht en kies de optie ‘Bericht opslaan’. U vindt al uw opgeslagen berichten terug aan de linkerkant van het scherm onder het kopje ‘Opgeslagen items’. Wanneer u het bericht gelezen heeft klikt u weer op de 3 puntjes in de rechter bovenhoek van het bericht en kiest u de optie ‘Bericht verwijderen’.
  3. Benoem vertrouwde contactpersonen om toegang te krijgen tot Facebook als u wordt uitgesloten Als u om wat voor reden dan ook van uw profiel wordt uitgesloten, dat kunnen uw Facebookvrienden u helpen. Om deze optie te activeren gaat u naar instellingen -> beveiliging en aanmelding, en de eerste optie is ‘Kies vrienden om contact mee op te nemen als je niet meer in je account kunt’. Kies Facebookvrienden die u vertrouwt, die u in het echt kent en aan wie u bijvoorbeeld ook uw huissleutels zou toevertrouwen.  Zodra u uw vertrouwde contactpersonen heeft uitgekozen, zal Facebook hen op de hoogte brengen.

Twitter

We horen tegenwoordig veel over Twitter in het nieuws, want het is in feite een nieuws- en socialenetwerkdienst. Facebook is gecreëerd om berichten, foto’s, video’s en andere zaken met vrienden en familie te delen. Twitter bestaat vooral om korte berichtjes te delen.  In feite was het aantal maximale toegestane tekens van elke ’tweet’ (d.w.z. post op twitter) tot medio 2017 beperkt tot 140 tekens. Later dat jaar kondigde Twitter aan dat het aantal toegestane tekens werd verdubbeld en daarmee werd uitgebreid tot 280. Benieuwd hoe een bericht van (min of meer) 280 tekens eruitziet? Zie hieronder een voorbeeld:

Twitter is een vereenvoudigde versie van Facebook voor mensen die het leuk vinden om tekst te delen en op de hoogte te blijven van de laatste updates van nieuws kanalen.  Houd uw tweets dus kort en simpel, vermijd over gecompliceerde zinnen en vergeet niet dat het een tweet is en geen betoog.

Wilt u ook beginnen met tweeten? Ga naar www.twitter.com en maak een account aan.

twitter hashtag
Twitter; wat wel en niet te doen

WAT WEL TE DOEN

  • Plaats tweets, foto’s en artikels.
  • Volg mensen die u kent en in wie u geïnteresseerd bent.
  • Deel de tweets van anderen die u interessant vindt.
  • Pas uw privacyinstellingen direct bij het inschrijven aan uw wensen aan.
  • Houd het positief – of u nu zelf tweet of reageert op de tweet van iemand anders.
  • Gebruik hashtags, maar als u er een gebruikt die trending is (populair op dat moment) zorg er dan voor dat u weet wat de hashtag betekent. Een makkelijke manier om daar achter te komen is door de hashtag even te googelen. Zo kunt u in principe direct zien waarom de hashtag populair is en wat deze betekent.
  • Net als bij alle andere socialemediaplatformen die commentaar toestaan, moet u eerst nadenken voordat u een reactie achterlaat. Het is nergens voor nodig om iemand te vernederen of in verlegenheid te brengen alleen om een punt te kunnen maken.  Mensen hebben verschillende meningen en het recht om die uit te spreken, maar net als in het echte leven, dienen we wel beschaafd te blijven zeker op een plek waar uw reacties blijven staan.

WAT NIET TE DOEN

  • Gebruik Twitter niet als een persoonlijk dagboek. Als u te vaak een bericht plaatst zullen mensen waarschijnlijk snel stoppen met u te volgen. Eén of twee keer per dag is meer dan genoeg.
  • Andere tips over wat niet te doen op Twitter zijn vergelijkbaar met die van Facebook: niet te veel delen en niet alleen in hoofdletters schrijven (het kan zelfs als onbeleefd worden beschouwd).
2 leuke minder bekende functies van Twitter
  1. De functie ‘Moments’ genaamd is waar u uw eigen verhalenbundel kunt maken over wat er op dat moment in de wereld gebeurt. U kunt tweets groeperen op basis van verschillende onderwerpen en ze opslaan in het tabblad ‘Moments’. Dit betekent dat u kunt zien wat er op een bepaald moment gebeurt, zonder dat u veel verschillende mensen moet volgen of ’trending’ onderwerpen op de voet moet volgen. Wanneer u eenmaal een ‘moment’ heeft gecreëerd kunt u dit publiceren en delen met anderen zodat u meer aandacht aan dat onderwerp kunt geven.
  2. Dit is meer een leuk feitje dan een handige functie; wist u dat het blauwe Twitter vogeltje Larry heet? Het is echt zo! Het iconische vogeltje is vernoemd naar de legendarische Amerikaanse basketballegende Larry Bird die voor de Boston Celtics speelde.

instagramInstagram

Instagram is een socialemedianetwerk waar men foto’s en video’s kan delen, een beetje zoals Twitter maar dan foto’s in plaats van tekstberichten. Volgens Omnicore, een digitaal marketing bureau, werden er vanaf februari 2020 wereldwijd elke dag meer dan 50 miljoen foto’s op Instagram geüpload. Als u dus een visueel persoon bent en graag foto’s maakt en deelt, dan kan Instagram een goede optie voor u zijn.

Instagram; wat wel en niet te doen

WAT WEL TE DOEN

  • U kunt aan de hand van verschillende filters uw foto’s bewerken voordat u deze plaatst, zodat u ze een speciaal effect geeft.
  • Plaats naar hartenlust, maar niet te vaak. Eén keer per dag is meer dan genoeg.
  • Wees selectief over wat u plaatst – één foto van dezelfde gelegenheid is genoeg (als u meer foto’s van dezelfde gelegenheid wilt plaatsen, overweeg dan om een album op Facebook te maken).
  • Noem mensen in uw bericht uiteraard alleen met hun toestemming.
  • Gebruik hashtags zodat andere mensen uw berichten kunnen vinden als ze geïnteresseerd zijn in een specifiek thema.
  • ‘Like’ en geef commentaar op de berichten van andere mensen – iedereen houdt ervan om bemoedigd te worden.
  • Plaats ook berichten via de functie ‘Story’ (In de Nederlandse versie ‘Je verhaal’ ) – deze berichten blijven maar 24 uur zichtbaar, u hoeft daarom niet zo selectief te zijn als bij een normale plaatsing.
  • Gebruik veel gebruikte hashtags zoals; #tbt (throwback Thursday in het Engels) waardoor wordt aangegeven dat het om een oude foto gaat die u op een donderdag plaatst. #Ootd (staat voor outfit of the day – outfit van de dag) om aan te geven wat u op die dag draagt! Er zijn honderden andere voorbeelden die u kunt onderzoeken, vind er een paar waarmee u zich kunt identificeren.
  • Volg mensen die foto’s plaatsen van dingen die u interessant vindt, dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld recepten, schattige dieren, reizen, kunstwerken of prachtige landschappen.
  • Schrijf een korte tekst om de foto’s die u plaatst toe te lichten.

WAT NIET TE DOEN

  • Gebruik niet te veel filters voordat u de foto’s plaatst, helemaal niet wanneer u aangeeft dat het om een ‘natuurlijke look’ gaat. Sommige Instagramfilters geven de foto’s een onechte uitstraling – er is een reden waarom mensen graag de hashtag #nofilter (geen filter) gebruiken.
  • Plaats geen foto’s van andere mensen zonder hun toestemming.
  • Vraag niet om ‘likes’ – vertrouw erop dat mensen uw foto’s leuk vinden wanneer deze hen aanspreken.
  • Probeer om foto’s van goede kwaliteit te gebruiken – Instagram is een visueel platform, het is belangrijk dat uw foto’s visueel aantrekkelijk zijn.
  • Deel geen foto van iemand anders zonder de toestemming van deze persoon te vragen.
  • Plaats niet te veel informatie over uw dagelijks leven online als uw profiel openbaar is. Informatie over hoe uw huis eruitziet of delen u op vakantie bent, is geen goed idee want u weet niet wie er allemaal meekijkt.

3 leuke minder bekende functies van Instagram
  1. Net als op Facebook kunt u ook op Instagram live video’s bekijken (Facebook is overigens de eigenaar van Instagram). Mensen kunnen een live video maken om een gesprek, een optreden of zelfs een vraag-en-antwoordsessie uit te zenden. En terwijl dat gebeurt, kunt u berichten achterlaten of op het kleine ‘hartjessymbool’, rechtsonder klikken om de mensen te laten weten wat u van die live-uitzending vindt.
  2. Schakel meldingen in voor wanneer specifieke gebruikers die u graag volgt berichten plaatsen. Als u hiervan een melding wilt ontvangen (zodat u er zeker van kunt zijn dat u altijd hun nieuwe berichten ziet), klik dan op de 3 puntjes bovenaan op hun profiel en selecteer ‘Meldingen inschakelen’.
  3. Bewaar en organiseer berichten waar alleen u ze kunt zien. Ga naar een bericht dat u wilt opslaan en klik op het bladwijzericoontje rechtsonder. Bewaar het bericht of voeg het toe aan een collectie. Om de opgeslagen berichten en collecties te kunnen zien, tikt u op het bladwijzericoontje op uw profiel.

 YouTube

YouTube is een gratis platform waar video’s worden gedeeld en gebruikers hun eigen video’s kunnen bekijken, maken en uploaden. U heeft geen profiel nodig om video’s te bekijken, wel om eigen video’s te kunnen plaatsen, te reageren op andere video’s en om mensen te volgen.

Als u al een Gmailaccount (Google e-mail) heeft, kunt u dezelfde accountgegevens gebruiken om in te loggen op YouTube (als u al op uw computer bent ingelogd op uw Gmailaccount, wordt u automatisch ingelogd bij YouTube). Als u geen Gmailaccount hebt, kunt u er één aanmaken. Als u alleen video’s wilt bekijken, heeft u die eigenlijk niet nodig.

Als u een account wilt aanmaken, moet u uw e-mail gebruiken om deze in te stellen. Als u geen account wilt aanmaken, maar toch video’s wilt bekijken, ga dan naar www.youtube.com en schrijf in de zoekbalk wat u graag zou willen zien.

YouTube; wat wel en niet te doen

WAT WEL TE DOEN

  • Bekijk gratis alle video’s die u wilt zien.
  • Zodra de video is afgelopen kunt u aan de rechterkant van het scherm een volgende video kiezen. U kunt ook op de ‘Autoplay’ of de automatisch knop klikken om automatisch een volgend videootje te bekijken.
  • Zoek kanalen die u wilt volgen, zodat u op de hoogte blijft van wat er wordt geplaatst.
  • Ontdek wat er op YouTube gebeurt of waar anderen naar kijken door naar de categorieën en suggesties op de YouTube-homepagina te kijken.
  • Voeg video’s die u later wilt bekijken toe aan uw ‘Bekijk later’-lijst door op de klokknop te klikken die verschijnt als u met de muis over de video beweegt.
  • Verfijn uw zoekopdracht met behulp van filters. Als u eenmaal heeft geschreven waar u naar op zoekt bent kunt u op ‘Filter’ klikken om bijvoorbeeld video’s te zoeken die binnen een bepaald tijdsbestek zijn geplaatst, bepaalde types video, hoelang de video is (korter dan 4 minuten of langer dan 20 minuten) enz. U krijgt dan alleen die video’s te zien die aan de filters voldoen.

WAT NIET TE DOEN

  • Verdwijn niet in het ‘YouTube konijnenhol’ door urenlang naar YouTube-video’s te kijken (Het overkomt ons allemaal wel eens!).
  • Schroom niet om video’s te ‘liken’ of te delen. Maar stuur uw contactpersonen niet elke dag video’s – het is al snel te veel.
  • Plaats niets expliciet op YouTube waar u spijt van zou kunnen krijgen.
3 leuke minder bekende functies van YouTube
  1.  Bekijk uw YouTube geschiedenis – Zolang u ingelogd bent op YouTube, kunt u alle video’s die u eerder heeft bekeken terugvinden op www.youtube.com/feed/history.
  2. Bekijk YouTube met ondertitels – afgestemd op hoe u wilt dat ze eruitzien. Om de ondertitels aan te zetten, klikt u op de eerste knop linksonder in de video. Dat is een klein wit vakje waar de letters ‘CC’ opstaan. De ondertiteling is echter niet heel betrouwbaar omdat het om automatische vertalingen gaat, waardoor er gekke constructies tevoorschijn kunnen komen. Om de kleur of taal van de achtergrond te veranderen, klikt u op de knop ‘Instellingen’ en kies voor ‘Ondertitels’. Klik vervolgens op ‘Opties’ om de lettergrootte en -kleur, de achtergrondkleur en allerlei andere zaken aan te passen.
  3. Bekijk een geschreven afschrift van elke video. YouTube genereert automatisch een afschrift van elke video die op het platform wordt geplaatst. Dat betekent dat u in plaats van de video te bekijken, u ook het afschrift kunt lezen – of zelfs beide tegelijk. Het is altijd fijn om opties te hebben. Zo ziet u het afschrift van een video:
    • Klik op de optie ‘Meer’ onder de video.
    • Er verschijnt een menu waar u uit kunt kiezen. Selecteer ‘Transcript’. (Als u deze optie niet ziet, dan betekent dit dat de eigenaar van de video deze optie heeft uitgezet).
    • Het volledige afschrift zou onder de video moeten verschijnen.

pinterest Pinterest

Pinterest is een socialenetwerksite waar u afbeeldingen en video’s kunt opslaan – een soort van digitaal plakboek of prikbord. Het is anders dan de meeste andere socialemediaplatformen in die zin dat het hoofddoel niet het sociale aspect is. Toch kunt u, net als bij andere socialemediaplatformen, nog steeds privéberichten sturen en mensen volgen die u wel (en niet) kent.

Pinterest is een plek om ideeën en inspiratie op te doen (en te delen) over alles wat u maar wilt, van huis- en tuininspiratie tot recepten en grappige afbeeldingen.  Het wordt vaak vergeleken met een digitaal tijdschrift waar u onbeperkt toegang tot heeft.  En net zoals dat we bij een tijdschrift ideeën en recepten kunnen uitknippen en bewaren, kunt u afbeeldingen en artikels ‘pinnen’ en op een specifiek prikbord bewaren.  Het is de perfecte plek om inspiratie op te doen en te zien waar iedereen zich door laat inspireren.

Om te beginnen moet u inloggen op Pinterest. Als u al een Gmailaccount (Google e-mail) of Facebookaccount heeft, kunt u dezelfde inloggegevens gebruiken om in te loggen op Pinterest. Als u geen andere vorm van sociale media wilt gebruiken om in te loggen op Pinterest, kunt u een Pinterestaccount aanmaken, maar dan heeft u wel een geldig e-mailadres nodig.

Om aan de slag te gaan gaat u naar:  www.pinterest.com.

Pinterest wat wel en niet te doen

WAT WEL TE DOEN

  • Volg thema’s en mensen die u interessant vindt om inspiratie op te doen.
  • Bekijk de beelden die in uw ‘nieuwsoverzicht’ worden voorgesteld en sla de afbeeldingen die u aanstaan op een van uw digitale prikborden op. Een afbeelding op Pinterest opslaan heet: iets pinnen!
  • Laat een berichtje achter op de ‘pins’ oftewel afbeeldingen van anderen. Het is altijd leuk om te weten wanneer iemand ons inspireert!
  • ‘Pin’ een afbeelding direct vanaf de website waar deze op staat – in plaats van via Google afbeeldingen. Op deze manier krijgt de originele maker van de afbeelding erkenning voor de afbeelding of ‘pin’.
  • Geef erkenning – mocht u een afbeelding pinnen vanaf een andere plek en u weet wie de oorspronkelijke maker was, geef dit dan aan bij de afbeelding zelf.
  • Meld ongepaste afbeeldingen door op de drie puntjes boven of naast de afbeelding te klikken en op ‘Rapporteren’ te klikken.

WAT NIET TE DOEN

  • Het is altijd leuk om uw gemeenschap op Pinterest te laten groeien door met andere gebruikers om te gaan, maar alleen wanneer u daar zin in heeft. Het kan ook alleen een plek voor inspiratie voor u zijn. Volg andere gebruikers en hun borden om meer inspiratie op te doen.
  • Vergeet uw eigen pins niet. Het opbouwen van uw ‘boards’ of digitale prikborden kost tijd – ga vaak aan de slag en voordat u het weet heeft u goed gevulde prikborden vol met frisse en inspirerende ideeën!
  • Download geen foto’s die u op internet vindt om deze vervolgens weer te uploaden als uw eigen afbeeldingen.
  • Wanneer u met een nieuw bord begint, pin dan ten minste 5 afbeeldingen. Wanneer u met minder dan 5 begint, bent u eerder geneigd om ermee te stoppen.

3 leuke minder bekende functies van Pinterest
  1.  Doe mee met de borden van andere gebruikers. Als andere gebruikers of bedrijven open prikborden hebben, dan betekent dat ze niet privé zijn en kunt u daaraan bijdragen en op die manier bij de gemeenschap betrokken raken. U kunt op Pinterest ook met andere mensen praten en zo gelijkgestemden vinden en nieuwe connecties maken.
  2. Maak afspeellijsten. Omdat u via Pinterest video’s kunt afspelen, kunt u afspeellijsten creëren van uw favoriete video’s.
  3. Maak een boodschappenlijst. Wanneer u een recept ‘pint’, dan komt deze vaak met een lijst van ingrediënten. Op die manier heeft u gelijk een boodschappenlijst voor uw nieuwe keukenavonturen!

 Email

E-mail is een methode om berichten uit te wisselen tussen mensen die gebruikmaken van apparaten zoals computers, mobiele telefoons en andere elektronica (maar dat wist u waarschijnlijk al). Dus, wat is Gmail?  Het is een e-mailservice van Google. Zo eenvoudig is het. Wanneer u echter een Googleaccount aanmaakt, krijgt u ook toegang tot allerlei andere handige hulpmiddelen. Ook al gebruikt u ze misschien niet allemaal, het is wel handig om te weten dat ze bestaan.

Gmail; wat wel en niet te doen

WAT WEL TE DOEN

  • Zorg ervoor dat u uw e-mailadres niet kunt vergeten – denk bijvoorbeeld aan uw naam, in plaats van een verzameling willekeurige letters of cijfers.
  • Controleer uw e-mails regelmatig – dit neemt slechts een paar minuten in beslag en is net als het controleren van de post.
  • Controleer ook uw ‘junkmail’ oftewel; ongewenst mail – soms komen per ongeluk belangrijk e-mails daar terecht.
  • Schrijf u uit voor e-mails die u niet meer wenst te ontvangen – we vullen onze e-mailadressen vaak in bij websites die ons vervolgens regelmatig nieuwsbrieven sturen. U vindt altijd een knop ‘Unsubscribe’ (‘Schrijf hier uit’) onderaan zo´n e-mail, waarmee u van een mailinglijst kunt worden gehaald.
  • Voeg uw contacten aan uw adresboek toe. Zo worden de e-mailadressen van uw contacten opgeslagen en kunt u deze gemakkelijker vinden wanneer u een e-mail wil versturen.
  • Voeg een duidelijke onderwerpregel toe wanneer u een e-mail verstuurt. Zo weet de persoon die de e-mail ontvangt waar het over gaat.
  • Markeer belangrijke e-mails, zodat u ze later gemakkelijk kunt terugvinden.

WAT NIET TE DOEN

  • Geef geen antwoord op spam (oftewel ongewenste e-mails). Spam betekent elke vorm van e-mails waarin er om geld wordt gevraagd, waarin wordt gezegd dat u iets gewonnen heeft of waarin over het algemeen wordt geprobeerd u door een valstrik te misleiden. Markeer deze e-mails als spam of rapporteer ze als phishing (frauduleuze e-mails).
  • Klik niet op hyperlinks in e-mails als u twijfelt over hoe legitiem ze zijn, zelfs als het lijkt alsof ze van een betrouwbare bron afkomstig zijn. Als u toch op een link klikt die vervolgens om een wachtwoord of uw bankrekeningnummer vraagt, vul deze dan niet in. U kunt zelfs uw bank even bellen om na te vragen of de e-mail van hen afkomstig is.
  • Maak geen rommeltje van uw inbox. Verwijder ongewenste e-mails en meld u af voor nieuwsbrieven waar u geen interesse in heeft. Op die manier kunt u duidelijk zien wanneer er een belangrijke e-mail binnen komt.
3 leuke minder bekende functies van Gmail
  1. Blokkeer mensen van wie u geen e-mails wilt ontvangen. Klik op het pijltje dat naast de knop ‘Beantwoorden’ te vinden is en selecteer ‘Blokkeren’. Op die manier wordt u niet meer lastiggevallen met vervelende e-mails.
  2. Een verstuurde e-mail ongedaan maken. Heeft u weleens een e-mail verstuurd en daarna pas bedacht dat u vergeten bent de bijlage toe te voegen? Of dat er misschien spelfouten in stonden? Om een e-mail ongedaan te maken, dient u deze functie ingeschakeld te hebben. Om dat te doen gaat u naar het icoontje voor ‘Instellingen’. Daarna kiest u: ‘Instellingen’ op de pagina ‘Algemeen’ en gaat u naar de optie: ‘Verzenden ongedaan maken’. Hier kunt u aangeven hoeveel seconden u de tijd wilt hebben om een e-mail ongedaan te maken. Kies voor 30 seconden, wat het maximale aantal seconden is. Daarna klikt u op ‘Wijzigingen opslaan’. Nu zal er een balkje verschijnen met de optie om een e-mail ongedaan te maken wanneer u een e-mail heeft verstuurd.  U moet er dus wel snel bij zijn! Het is niet zo dat u hier de tijd voor heeft, u moet meteen spijt hebben van de verzonden e-mail.
  3. Gratis bellen. U kunt met Gmail ook mensen opbellen door op ‘Bellen te klikken. Deze functie vindt u links onderaan op uw scherm. U hoeft alleen maar het nummer in te toetsen van de persoon die u wilt bellen en verbinding te maken via uw webcammicrofoon. In de meeste landen zijn deze gesprekken gratis en verbonden aan de Hangoutsapp van Google.

Emoji’s: wat is het en hoe kunt u ze het beste gebruiken

U heeft ze waarschijnlijk al voorbij zien komen; van die gele ronde gezichtjes of poppetjes die mensen tegenwoordig gebruiken in sms’jes, e-mailtjes, op sociale media en in andere digitale tekst. Ze worden “emoji ’s” genoemd en worden steeds vaker gebruikt ter vervanging van tekst. Zo heeft elk emoji een eigen betekenis. Soms is de betekenis vrij duidelijk of lijkt dat ten minste zo. Vaak worden de emoji ’s echter niet goed gebruikt omdat men de betekenis eigenlijk niet helemaal heeft begrepen. Om het wat makkelijker te maken hebben wij de meest gebruikte emoji ‘s voor u op een rij gezet met de betekenis erbij. Mocht u een bericht ontvangen met een emoji erin kunt u de betekenis hiervan altijd even nakijken!

U kunt het Emoji’s woordenboek ook via deze link in een groter formaat openen.

En dat zijn ze dan! De meest populaire socialemediaplatformen van dit moment.  Er is dus vrij veel om uit te kiezen, afhankelijk van uw motivatie om sociale media te gebruiken Zodra u dat heeft uitgezocht kunt u veel plezier beleven aan het verkennen van een hele nieuwe wereld.

Om de zaken af te sluiten

Tegenwoordig horen we vaak dat men dankzij digitale interactie minder contact heeft met mensen ‘in het echte leven’. Dat is echter niet helemaal correct: sociale media kan juist zeer behulpzaam zijn om ‘echte’ contacten te maken.  Toen sociale media ontstond, stond deze juist in het teken van mensen informeren over lokale evenementen zodat iedereen die dat wou op de hoogte was van wat er gaande was.

Fora, chatrooms en sociale netwerken zorgen ervoor dat mensen online andere mensen kunnen ontmoeten die dezelfde interesses hebben als zij. Breien? Schermen? Koken?  Een speciaal genre boeken of een specifiek soort rollenspel?  Er zijn mensen die uw hobby’s delen en socialemediaplatformen maken het een stuk makkelijker om ze te vinden. Deze verbreding van onze persoonlijke horizon betekent dat het veel gemakkelijker is om gelijkgestemde mensen te vinden zowel online als in het echte leven – denk bijvoorbeeld aan een ontmoetingsplek voor alleenstaanden!  Maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Het fijne is dat u altijd een keuze heeft.  Of u nu nieuwe mensen wilt ontmoeten, contact wilt leggen met gelijkgestemden of contact wilt houden met familie die ver weg woont, sociale media maakt het allemaal mogelijk.

Disclaimer:
Wij hebben de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht genomen bij het schrijven van dit artikel.
Mochten er toch eventuele onjuistheden of onvolkomenheden in voorkomen dan aanvaardt Stannah Stairlift ltd
daar geen verantwoordelijkheden voor.